6 modalitati prin care vi se fura bani din buzunar, prin factura de energie
In diverse feluri (si am identificat cel putin 6), matrapazlacurile si coruptia care domnesc in sistemul de energie a ajuns sa fie decontata prin buzunarirea romanilor, atunci cand isi platesc, onest si cinstit, facturile, fara a fi constienti pe deplin de magariile din sistem. Exista diverse capuse umflate, care mai de care mai lacome, atat de pline de bani incat stau sa crape, care vor sa suga, prin factura, precum un aspirator, banii din buzunarul tuturor, inclusiv sau mai ales cei mai saraci.
I. Umflarea facturilor de curent ale romanilor prin frauda instrumentata de DNA
Concret procurorii DNA descriu o schema prin care, din 2012 (si noi suntem in 2014!), continuu, luna de luna, zi de zi, a existat in factura oamenilor o dubla taxare pentru certificatele verzi – iar compania Enel ar fi trebuit in mod normal, legal, taxata cu o scadere cu 6% a facturilor, lucru care nu s-a realizat nici pana in prezent, s-a scazut, sustine ANRE-ul, doar cu 1,3% insa majoritatea romanilor nu au facturi diminuate. DNA sustine (si intrucat vicepresedintele ANRE a fost retinut in baza unei ordonante a procurorilor aprobata de instanta vorbim de “indicii serioase si temeinice”) ca reprezentantii ANRE fac un targ de toata frumusetea cu firma privata – angajeaza-mi preferential pe cine vreau eu (respectiv o firma numita Electroalfa) in contract cu tine si eu te fac scapat de o datorie de 2,5 milioane de euro doar la prima strigare.
Asa ceva este strigator la cer si o bataie de joc la adresa a cel putin 1 milion de romani care au platit facturile umflate.Premierul, intrebat despre umflarea cu duba a vicepresedintelui ANRE da un raspuns ciudat spunand doar ca “trebuie sa existe o raspundere personala” – adica sa plateasca cel care a fost descoperit, dupa o ancheta care poate va dura luni si ani. Nu spune nimic despre cei 1 milion de romani – nu e de datoria Guvernului sa le recupereze paguba?Nu de de datoria premierului si a majoritatii parlamentare sa schimbe conducerea ANRE si sa existe o noua conducere care impune imediat aceasta scadere a facturilor care trebuia sa se intample din 2012? De ce trebuie sa asteptam DNA-ul sa faca ordine in institutiile publice, cand exista Corp de Control al Primului Ministru, exista comisii parlamentare de ancheta, exista Curtea de Conturi plus niste rigori administrative? Faptul ca exista o ancheta penala in curs, care va hotari daca un om sau altul trebuie trimis la puscarie nu rezolva problema administrativa a reglementarilor ANRE.
Premierul spune “că instituţiile statului îşi fac datoria, constată acolo unde se încalcă legea şi, pe baza constatărilor parchetului şi ale justiţiei, putem să luăm măsuri”, insa nu este informat ca exista si un Cod Etic al ANRE-ului, care a fost calcat in picioare? Cateva articole din el:
Art. 9. In exercitarea functiei, personalul ANRE are obligatia de a avea un comportament profesionist si de a asigura, in conditiile legii transparenta administrativa pentru a castiga si a mentine increderea partilor interesate in integritatea, imprtialitatea si eficacitatea misiunii ANRE.
Oare a lua spaga indirect este profesionism? A nu informa pe niciun consumator ca negociezi suma cu care compania privata il jumuleste este transparenta? Se cheama impartialitate cand vrei sa iti “tragi” un contract cu o companie pe care teoretic trebuie sa o reglementezi – iar eficacitatatea misiunii ANRE se traduce in echivalentul a 400.000 de lei spaga?
Art.33 Prin activitatea de luare a deciziilor, de consiliere, de evaluare,(…) personalul ANRE nu poate urmari obtinerea de foloase sau aveantaje in interes personal ori producerea de prejudicii materiale sau morale altor persoane.
Ce vorbesti, Gogule? Prejudicii sunt la milioane de oameni, mai precis din datele pe care le am 8,4 milioane care primesc facturi de curent pe teritoriul Romaniei.
Art.47. Incalcarea dispozitiilor Codului ce intruneste conditiile unei/unor abateri disciplinare sunt de competenta Comisiei Disciplinare instituita in temeiul Regulamentului intern al ANRE si a procedurii privind cercetarea, constatarea si sanctionarea abaterilor disciplinare.
Ce a pazit Comisia lu’ peste, doarme in papusoi? De ce nu a inceput cercetarile fata de toti functionarii care au aprobat magariile respective, nu doar asupra omului saltat de DNA? Si de cand trebuie DNA-ul sa faca curat in curtea institutiilor, legea administrativa, abaterile disciplinare sunt doar pe post de sperietori pentru ciori, pitite in mijlocul lanului de porumb din care se infrupta sobolanii? Este important de precizat ca hotia continua zi de zi, luna de luna, neabatuta si necorectata si se va reflecta inclusiv in factura viitoare pe care o veti primi si la urmatoarele – si la cele pana in alegeri, si probabil si la cele de dupa. Alo, Corpul de Control al Guvernului se aude?
II. Presedintele ANRE explica cum de fapt toti cei care au avut facturi umflate in toata tara ar fi trebuit, din 2012, sa aibe facturi mai mici
Senin ca o floare, presedintele ANRE-ului explica pentru Hotnews ca:
„ toate cele 8 companii de distributie din Romania erau obligate sa scada tarifele dupa ce a fost constatata o dubla taxare pe certificatele verzi. O comisie din cadrul ANRE a decis, intr-o prima faza, ca toti cei 8 distribuitori sa returneze sumele reducand tarifele la consumatorul final cu 6%. Apoi o expertiza tehnica a determinat acea comisie sa mai reduca din estimari, ajungandu-se la 4,7%. Si nu doar atat. In urma unor plangeri ale companiilor precum ca ar intra in insolventa daca se face reducerea brusc, Comitetul de Reglementare a hotarat ca reducerea facturilor sa se faca esalonat, intr-o prima etapa fiind o scadere de 1,3%. “Intr-un an, un an si jumatate, depinde de fiecare companie cat avea de returnat”, a spus Havrilet.
Ca atare, ANRE-ul este pus reglementator in domeniul energiei pentru ca o comisie interna de acolo sa decida reducerea facturilor, in loc de 6% cu doar 1,3%, pentru a-si bate joc de milioane de romani, care au fost „operati la buzunar” precum „opereaza un hot de buzunare”. ANRE-ul este regelementator in energie si distributia de energie este un domeniu reglementat de stat pentru ca fiecare companie sa poata scadea cu cat vrea si cum vrea?
ANRE-ul si presedintele ANRE-ului mai poate scoate capul in lume cand a prejudiciat 8,4 milioane de oameni cu o suma pe care nu o stim, insa este cu mult mai mare de 2,5 milioane de euro si ii prejudiciaza in continuare, si azi si maine, pentru ca nu au scazut nici acum tarifele cu acei 6%? Nu le e rusine putin? Ar trebui sa urmeze de rigoare destituirea urgenta a penibilului presedinte al ANRE si cercetarea disciplinara, in conformitate cu Codul Etic al tututor salariatilor care au in fisa postului raspundere pentru calcularea costurilor recunoscute distribuitorilor si platite de consumatori prin facturi.
In urma cu 3 saptamani, la Botosani, premierul a vizitat firma Electroalfa (vezivideo) exact cea implicata in matrapazlacurile acestea instrumentate de DNA si a inceput, in urma cu 2 saptamani cu „in primul rand sa va felicit”. Premierul incuraja firma si „sa dea Dumnezeu sa faceti profit si sa il reinvestiti, pentru ca nu va mai taxam deloc de la 1 iulie”. Carevasazica, se dovedeste ulterior ca pe spinarea milioanelor de romani, prin coruptie, incurajam companiile sa intre in cardasie cu ANRE-ul, in mod profund corupt, iar apoi le recompensam printr-o vizita a unui inalt demnitar. Iar apoi cand vin senatorii americani, ne luptam mai nene cu coruptia!
III. Bataia de joc de la Hidroelectrica
Una dintre primele masuri luate de Guvern a fost bagarea in insolventa a companiei Hidroelectrica, in ciuda unui profit de peste 4 milioane de euro in anul dinaintea insolventei. Cea mai profitabila companie de energie din Romania a fost pusa pana la urma pe butuci de capusele grase care au supt din ea, “baietii destepti” si toti ceilalti.
Pentru onoarea pe care a facut-o de a servi drept lichidator – sef al Hidroelectrica, domnul Remus Borza a fost platit nu doar cu 50.000 de euro pe luna, cum scria referitor la onorariul lunar, dar a pretins si a primit halucinanta suma de 2,2 milioane de euro de la Hidroelectrica. Acesti bani vor fi platiti tot de romani, prin facturile la energie. Iata ce spune Ministrul Energiei, zilele trecute:
‘Domnul Borza a încasat un onorariu de 2,2 milioane de euro la ieșirea din insolvență a Hidroelectrica (în iunie 2013 — n.r.), însă compania a reintrat în insolvență (în februarie 2014 — n.r.) Din punct de vedere principial, domnul Borza ar trebui să returneze onorariul de performanță de 2,2 milioane de euro, iar Adunarea Creditorilor să rediscute un nou sistem de bonusuri. Sper ca domnul Borza să înțeleagă că este nevoie să fim principiali și să accepte să returneze bonusul. Nimeni nu trebuie să se cramponeze de bonusuri’, a spus Nicolescu.
Adica, desi nu merita niciun ban in plus fata de onorariul lunar, el totusi a primit 2,2 milioane, pentru ca statul roman este generos atata vreme cat romanii deconteaza prostiile prin intermediul facturii de curent care ii frige la buzunar. Nu doar ca s-a acordat imoral o suma imensa, dar scoaterea din insolventa a fost pentru scurt timp, compania reintorcandu-se in starea in care a fost.
IV. Taxa pe constructii speciale, comentata de Theodor Stolojan pt. Contributors.ro
Va invit sa cititi cu atentie interventia lui Theodor Stolojan legata de brambureala introdusa de taxa pe constructii speciale: http://www.contributors.ro/economie/buimaceala-totala-in-ce-prive%C8%99te-impozitul-pe-construc%C8%9Biile-speciale/
Ar fi de subliniat ceva ce poate parea simplu, dar trebuie spus explicit: daca pui o taxa pe baraj/constructie speciala gen reactor nuclear de la Cernavoda/ pe instalatiile complexului energetic/ pe stalpii de inalta tensiune care transporta energia, atunci toate aceste taxe in cascada (pt. ca nu s-a gandit nimeni sa puna o singura taxa pe un flux tehnologic, ci taxa se face acolo unde exista constructii speciale) se vor deconta in factura de energie. Aceasta hotie are deja gir legal, vor trebui sa vina in scurt timp doar normele de implementare.
V. Privatizarea fara cap a S.C. Electrica S.A.
Colac peste pupaza, Guvernul a mai decis privatizarea fara cap a companiei holding de distributie de energie, si nu privatizarea filialelor, cum a fost cazul pana acum. Adica, toata logica separararii distributiilor de energie este data peste cap, preconizandu-se un pret de 390 de milioane de euro pentru trei distributii de energie (singurele care au mai ramas de stat), in conditiile in care pentru o singura distributie de energie, pentru Electrica Muntenia Sud, s-au obtinut 820 de milioane de euro.Romanii vor pierde de doua ori : o data cateva sute de milioane prin privatizarea fara cap, apoi probabil inca alte zeci de milioane prin solicitarile previzibile ale investitorilor straini de majorare a tarifelor, primul lucru care se va intampla dupa privatizare.
Exista mai multe probleme cu acesasta formula si mai multe intrebari care se nasc:
1. De ce renunta Guvernul la o privatizare cum au fost toate celelalte 5, de ce renunta la zeci de milioane care s-ar putea obtine, doar de dragul de a pune pe bursa compania? De ce rupe logica privatizarilor de pana acum?
2. De ce a ales Guvernul o formula prin care actionariatul va fi imprastiat in pachete mici, astfel incat managementul acestor companii sa fie dificil de facut? De ce pastreaza in continuare un 49% care, consolidate fiind, va da in continuare o mare putere statului? De ce nu se merge pe o formula de vanzare a filialelor, prin licitatie, pentru a se obtine cei mai multi bani pentru contribuabili?
3. Nu exista un aviz al Consiliului Concurentei, intrucat deja avem un producator, Enel, care detine 30% din piata – teoretic ar trebui sa existe restrictii pentru a mai acapara suplimentara din piata, mai ales in lumina ultimului scandal de coruptie instrumentat de procurori.
4. Intrucat nu se mai privatizeaza filialele, Guvernul ar trebui sa spuna clar cum va urmari clauzele post-privatizare din celelalte contracte de privatizare semnate pana acum, acolo unde exista litigii de zeci de milioane de euro privind obligatiile de investitii ale companiilor care au preluat companiile de distributie a energiei, mai ales cand vinde compania care este implicata in aceste procese.
5. Sa ni se explice clar care este structura de detinere si de privatizare a companiei – Ministerul domnului Nita detine actiunile, iar Ministrul Nicolescu face privatizarea? Asa ceva nu exista nicaieri pe pamant.
6. Ce se intampla cu pachetele minoritare detinute de stat si de ce, nevanzand intregul pachet detinut la companii, statul ramane in postura unui investitor minoritar captiv?
7. De ce ne mai obosim sa facem o strategie energetica a Romaniei, daca vindem intreaga distributie?
VI. Hotia post-privatizare descoperita de Curtea de Conturi
Toate detaliile sunt aici. De fapt,nu doar ca au capusat sistemul, insa companiile au reusit sa nici nu faca investitiile la care s-au angajat prin contractele de privatizare, in opinia Curtii de Conturi. Pagubele sunt imense, pentru economia nationala si un inventar exact al tuturor acestor investitii, la zi, ar trebui facut urgent, de Guvern. Precum v-ati obisnuit deja, platiti si pentru asta.
Daca niciun argument logic din cele enumerate mai sus nu convinge, atunci ar trebui sa convinga unul politic – guvernul bulgar a fost daramat anul trecut in urma unor proteste legate de pretul insuportabil al facturilor.
Atentie!