Razvan Orasanu
Blog Personal Răzvan Orăşanu. © 2018 Răzvan Orăşanu. Designed By Triveo Media

Afla cum sa faci un Heinzmann Ketchup – Tarom Style

Reteta ketchup-ului romanesc, balcanic, cu mult otet, poate fi cel mai bine observata la Tarom, pasta asta invaluie acum toata compania cu aeronave cvasi-nefunctionale si prost reparate. Reteta a fost imbunatatita in noaptea dinspre luni spre marti, cu mult mestesug de tehnocrati , arzandu-se lampa la miezul noptii. Cu mult timp dupa ce oameni de genul Sophocleus, manager privat ce a falfait efemer pe la carma CFR, a fost defenestrat fara prea mari fasoane (pentru pasionati va reamintesc articolul scris aici :http://www.contributors.ro/administratie/trenule-masina-mica-unde-l-duci-pe-sophocleus-despre-privatizarea-cfr-marfa/), ultimul Mohican care mai rezista asaltului bastinasilor de ani buni a fost, in fine, doborat. Numele lui este Christian Heinzmann. Sa nu fiu inteles gresit – nu ma intereseaza soarta personala a unui manager strain doborat pe altarul celebrei Ordonante 109, scoasa cu forcepsul de moasa numita FMI la capitolul “prior conditions” (traducere pentru bastinasi – “ ori faci asta, ori te omor, parol!”), ma intereseaza invataturile pentru viitorul guvernantei corporatiste la stat, acest sos de ketchup cu reteta americana dar fabricat in Romania. Daca cineva credea ca celebrul caz Tarom este luminita de la capatul tunelului in acest domeniu, e corect, atata doar ca luminita este de fapt farul locomotivei care se indreapta spre noi.
Sa luam pe rand, cu mestesug- gasiti pe Contributors, ca de obicei, toate lucrurile pe care Guvernul nu vi le spune, in rapoartele de control mosite indelung pentru a justifica o decizie luata in prealabil – intrebarea cheie fiind aceeasi de fiecare data : de ce nu are basca?! Prima etapa a fost selectia managerului privat – a refuzat dupa doua zile primul angajat prin procedeul de selectie – un fost manager Austrian Airlines Heinrich Vystoupil. Sa remarcam in treacat ca Butunoiu&Compania, consortiul care selectioneaza manageri privati pentru stat si-a facut treaba. Austriacul a mirosit, insa, inca din modul in care si-a negociat puterile contractuale cum se fac ploile si a refuzat elegant, desi se declarase foarte onorat.
In a doua etapa, a urmat alegerea dlui Heinzmann, care s-a dovedit a fi un incredibil jucator in aceasta usa rotativa a politicii dambovitene, probabil avand in vedere experienta din Bangladesh si Albania (vezi Cv-ul aici https://www.tarom.ro/&files/cv-christian-edouard-heinzmann.pdf). De pe margine, foarte multi spectatori – unii consilieri de ministri protapiti in CA – il indemnau pe Belgian sa inceapa restructurarea personalului, nuca cea mai tare a sistemului. Facandu-si calculele ca toate cheltuielile de personal reprezentau cam 15-20% din total costuri, omul incepe cu un tuns, ras, frezat. Respectiv intre 5-10% pentru toate contractele. Putin, spun criticii. O fi, dar nimeni, niciodata, la nicio companie de stat nu a luat sute de contracte la care sa negocieze chestia asta. Apoi, isi gaseste un incredibil aliat in sindicate – in conditiile in care e bombardat aproape zilnic de Ministerul Transporturilor, sub mai multi ministri – promitandu-le stabilitate. Datoriile scad, dar subzista. De ce nu a adus compania pe profit, intreaba din nou criticii.
A urma a treia etapa. Intr-o miscare pe care americanii o numesc death by a thousand cutsa urmat o cacofonie generala – seful boardului, dl Dan Pascariu (seful Unicredit Bank) a dat rafale repetate de interviuri defavorabile dlui Heinzmann la Money Channel, pe vremea cand mai exista. Era un fel de serial Elodia. Variatiunile erau “Luati-l de pe mine ca-l omor!”, “Da’ de ce l-ati adus manager?” “Cum de ce, ca sa-l facem de ras!”, etc. Nu intru in meritele unora sau altora in disputa, spun doar ca e rusinos pentru statul roman ca la o companie ce pierde bani multi si zboara cu romani prin aer sa se certe ca la piata, in public, nr. 1 din companie si seful boardului. Ori seful boardului avea dreptate si atunci trebuia sa-l destituie pe Heinzmann (aici inclusiv dl Demetriade mi-a dat dreptate!), asumandu-si sa depuna toate dovezile intr-un process, ori nu avea dreptate si atunci nu trebuia sa iasa in presa. Exista si varianta sa nu iasa in presa chiar daca avea dreptate, pentru a pastra o minima coerenta in comunicare – insa pana la urma oricum dl Pascariu a fost scos din board si intreg boardul destituit, la schimbarea urmatorului ministru din cei 4, cred, cu care a lucrat darzul belgian.
Inainte de acest deznodamant cu demisia, a urmat a patra etapa. Dl Heinzmann a fost , hai sa spunem talonat cu dl Demetriade, fost director general la TAROM adus de minister director executiv adjunct. Care sa fie motivul pentru care insisti sa pui doua sabii in aceeasi teaca, nu pot sa inteleg. Insa stiu ca in birocratia romaneasca mereu daca nu poti sa te scapi de un director general le pui in coasta un director executiv adjunct care sa filtreze toate deciziile (marturisesc cu rusine, spasit, ca am comis eu insumi aceasta mutare in calitate de sef de institutie publica, uneori cu surprinzatoare rezultate pozitive, insa aici nu era cazul de rezultate pozitive). Nu vreau sa se inteleaga gresit – am un respect pt. dl Demetriade, respect pe care si l-a castigat inclusiv explicandu-mi fata in fata dedesubturile situatiei si situatia detaliata, din punctul domniei sale de vedere. Un interviu referitor la aceasta situatie subzita aici : http://economie.hotnews.ro/stiri-companii-15061809-nicolae-demetriade-noul-director-executiv-tarom-despre-reducerea-mandatului-managerului-privat-ati-vazut-nici-companie-lufthansa-wizzair-vina-justifice-presa-absolut-toate-deciziile-care-consiliul-adm.htm . Iarasi, nu judec daca ai sau nu dreptate, insa nu spui la presa, chiar daca esti adevarat atunci cand esti nr. 2 in companie ca seful nu prea intelege despre ce e vorba. Dl Demetriade si-a dat demisia, creand o noua cumparana in activitatea dlui Heinzmann. Un pasaj relevant:
HotNews.ro: Daca nu ne legam de aceste date, atunci pe ce date s-a analizat performanta domnului Heinzmann?
Nicolae Demetriade: Nu pe date. Acolo [n.r. in CA] nu se analizeaza pe date, daca a crescut numarul de pasageri, daca au scazut cheltuielile…. Sunt o multime de influente care pot aparea intr-un plan de management. S-a vorbit pe anumite masuri punctuale care nu au fost inca realizate, desi aveau termen de realizare…
Pe tot parcursul scandalurilor, dl Heinzmann a inteles in primul rand ce inseamna puterea amanarii in Romania. Initial, a acceptat reducerea mandatului de la 4 la un an, propusa de dl Pascariu, iar in acel an si-a cimentat propria pozitie astfel incat boardul care l-a fortat sa o faca a fost revocat si, iata, dl Heinzmann a rezistat eroic pana in noaptea de 20 spre 21 martie 2016. A avut in aceasta batalie un aliat de seama, fostul ministru si analistul economic Lucian Isar. In al doilea rand, Heinzmann a inteles puterea comunicarii , transmitand uneori din luna in luna rezultatele TAROM – care in general erau din ce in ce mai bune comparativ cu dezastrul din trecut, dar sub linia desenata imaginar in planul de management, de unde munitie pentru ambele “tabere”.
As fi spus ca mandatul lui Heinzmann la TAROM a fost rezonabil per ansamblu daca nu ar fi fost incidentul de acum cinci zile – fum in cabina unui avion TAROM care a trebuit sa reaterizeze la Budapesta, de unde el trebuia sa reajunga la Bucuresti, din pricina unui motor in flacari. Incidente de felul acesta sunt inacceptabile in Europa, nu avem, totusi, liniile interne rusesti. Pentru mine, profanul, este limpede ca avioanele TAROM, mai ales cele care se bazeaza pe inginerie italiana si pe mentenanta romaneasca (o combinatie pe care va rog sa o apreciati singuri) au nevoie de o urgenta inspectie generala, lucru care s-ar fi intamplat automat in orice tara normala, mai putin in Romania. Asa, trebuie sa spun ca, avand in vedere faptul ca peste 50% din energia dlui director a fost folosita spre autoconservare intr-o jungle birocratica agresiva, nici nu mai e clar cat a performat cu adevarat acest director si cat poate fi cu adevarat tras la raspundere. Aceste intrebari se vor innamoli in mlastina balcanica, desi un post-mortem al acestui caz ar fi util pentru OUG 109 si viitorul ei.
In Romania in momente de astea subrezim managementul si ne prinde miezul noptii fara semnatar in companie. Deznodamantul a fost desenat de curand, intr-o tara in care la fraza de urgenta absoluta a unui pilot “Turnule, am iesit de pe pista” se raspunde cu “Bine ati venit!”. Heinzmann executat, probabil fara o solutie de inlocuire imediata care sa fie anuntata. Fraza exacta este ca domnul e “suspendat” – deci leviteaza in aer in acest moment Heinzmann, la fel cum levita avionul care a luat foc deasupra aeroportului din Budapesta – dar se asteapta cineva sa revina? Ministrul care spunea ca il pastreaza pe belgian s-a intors la 180 de grade. Demisia e ba azi, ba lunea care urmeaza. Cred ca singurul lucru pe care toata lumea poate sa il agreeze este ca managerul Heinzmann a fost “ajutat” constant de toata lumea si ca procesul de mai sus nu trebuie repetat cu fiecare companie de stat, pentru ca altfel falimentul le va roade pe toate. Va las cu cinci intrebari pe care le putem dezbate impreuna:
1. Cat la suta dintre angajatii Tarom sunt rude intre ei ? Si cine va investiga vreodata acest aspect aparent nesemnificativ?
2. Credeti ca se va reusi usor aducerea unui alt manager privat? Cine s-ar “baga” la inaintare avand in vedere precedentul?
3. Cate zile credeti ca mai dureaza pana la irefutabilul argumentul “dar tot ai nostri sunt mai buni, macar ei pricep romaneste”?
4. Cate luni va mai dura pana la o adevarata strategie noua pentru TAROM (inclusiv una privind mentenanta)?
5. Prima decizie a noii echipe va fi cumva de reinnoire a flotei? Vor fi noii veniti cei care vor face licitatia?
O ultima sugestie, evident in gluma – dl Heinzmann pare ideal pentru a prelua TVR-ul (motor in flacari, fum in cabina, salariati nemultumiti, intrigi politice, finante falimentare, aterizare fortata). Ketchup-ul romanesc, cu mult, mult otet, cauta noi musterii. Urmeaza sa se puna, in loc de mustar, peste micii romanesti. Se incumeta, cineva?

22 mart.2016

 

Lasa un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Created with Snap