Razvan Orasanu
Blog Personal Răzvan Orăşanu. © 2018 Răzvan Orăşanu. Designed By Triveo Media

Coerenta bate turbulenta (I)

Pentru prima data in trei ani, primul-ministru, ministrul de finante si guvernatorul Bancii Nationale au stat cot la cot intr-o conferinta de presa pentru a oferi o imagine completa asupra politicilor economice ale Romaniei.
Legatura stransa intre politica bugetara, politica fiscala si politica monetara a fost abordata explicit. Mesajul a fost la fel de clar: intr-o economie mondiala turbulenta, ne coordonam politicile economice pentru a beneficia de coerenta si de o crestere economica semnificativa, neinflationista.
Mesajul principal al intrevederii e unul de restriste si prudenta pentru 2008 si prefigureaza toate decizile economice ale anului. Prin restriste nu inteleg doar indemnuri televizate, ci dobanzi majorate, atentie sporita la tot ceea ce inseamna majorarea creditarii si domolirea cresterii consumului printr-o politica salariala responsabila. Pentru obtinerea rezultatelor scontate, politica fiscala si cea bugetara va trebui sa functioneze ca doua brate ale aceluiasi trunchi: stabilitatea financiara pe de o parte si pe de alta parte cresterea economica prudenta, neinflationista.
Implicatiile acestor decizii pe partea bugetara sunt clare. In primul rand, bugetul de stat va trebui sa stranga cureaua. La nivel central, vor exista limitari de cheltuieli atent verificate, secretarul de stat pe buget va monitoriza tot ce inseamna cheltuiala iregulara (a se citi mai mare cu 50% in ultima luna a anului fata de media lunilor precedente). Min
isterul de Finante va declansa de asemenea verificari amanuntite acolo unde considera necesar, cu functionarii care se ocupa de controlul cheltuielilor. Se va introduce, de asemenea, o plafonare a cheltuielilor pe diversele capitole bugetare, fie sub forma explicita a unor bareme efective, fie mai probabil sub forma informala a unei atentii de vultur cu ocazia deschiderii oricarei linii bugetare (adica a contului efectiv din trezorerie pentru a efectua plati).
Aici se impune o precizare: legea bugetului creeaza cadrul legal al efectuarii unei cheltuieli, insa contul efectiv din Trezorerie are nevoie de o decizie interna a Ministerului de Finante pentru a fi deschis, chiar atunci cand exista acest cadru legal. Cu alte cuvinte, Ministerul de Finante are in 2008 rolul precis de a tine in mana cheltuielile prescrise de buget si de a veghea acolo unde sunt derapaje. Ministerul nu va deschide pur si simplu linii bugetare acolo unde cheltuielile nu sunt justificate – sunt cateva ministere si autoritati care chiaie deja pe acest subiect.
Deciziile luate la intalnirea primului-ministru cu guvernatorul si ministrul de finante vor avea un impact si asupra modului in care se efectueaza cheltuielile la nivelul administratiilor publice. S-a inradacinat o practica de a cheltui 30-40% din bugetul anual in decembrie, iar daca e cu putinta jumatate din aceasta suma chiar in ultima decada a lunii. S-au pomenit multe la sfarsit de an – telefoane pe la toate departamentele daca nu doresc sa isi mai cumpere ceva suplimentar inainte de inchiderea bugetului, facturi cu lucrari ce urmeaza a fi efectuate in anul urmator factuate pe decembrie pe motivul ca „avem buget”, cheltuieli extravagante pentru masini, mobilier, telefoane sau alte dotari.
Pe de o parte, este probabila stabilirea unor limite si in acest caz. Pe de alta parte, controalele financiare din acest an, mai ales ale banilor proveniti de la bugetul central se vor focaliza cu prioritate pe deja-faimoasa luna decembrie. Suplimentar, Ministerul de Finante va fi nevoit sa introduca o reglementare clara prin care cheltuiala intr-o luna sa nu poata depasi media cheltuielilor pe ultimele trei luni, cu o variatie de aproximativ 10%. De asemenea, sa nu va mire cand veti vedea o propunere legislativa in acest sens sau o alta formula de legiferare a acestei idei.
Tot acest buchet de masuri (din care am descris momentan doar o parte) are un unic scop – mentinerea echilibrelor macroeconomice. Echilibrul intre salariile in crestere, consumul efectiv al gospodariilor si efectele lui inflationiste. Un echilibru in care leul nu se depreciaza masiv, insa nici nu se apreciaza peste masura. Un echilibru in care salariile functionarilor publici, dupa majorari de 15-20% anual, va trebui limitate la majorari cu o singura cifra. In fine, un echilibru in care deficitul de cont curent nu se accentueaza semnificativ. Toate acestea sunt manetele de care dispunem pentru a pilota in siguranta un avion numit Romania in turbulenta economica mondiala.

03 mart.2008

 

Lasa un comentariu

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Created with Snap