Dupa cincizeci de ani, americanii au venit la Craiova!
„Americanii sunt aici, asa cum ne dorim de multa vreme!”, a exclamat seful Comisiei de privatizare pentru Automobile Craiova, secretarul de stat Sebastian Vladescu, deschizand in fata presei plicul cu documentele ofertei finale Ford pentru fabrica din Craiova.
Daca va fi finalizata asa cum se anticipeaza, privatizarea Daewoo ar putea rivaliza cu usurinta succesul privatizarii Dacia sau BCR (tranzactie negociata tot de Sebastian Vladescu, ca ministru de finante).
Desi negocierile pe contract incep azi, filmul privatizarii Daewoo a inceput inca din 2005. La inceput a fost o initiativa de rascumparare a partii coreene a companiei mixte – participatie detinuta de o ramura in faliment a concernului-mamut Daewoo.
Negocierile cu lichidatorul au fost foarte dure, mai ales ca reprezentantul coreean repeta mereu (uneori pe parcursul a mai mult de trei ore) ca „are un mandat de cel putin trei ani al Curtii de Justitie si Faliment din Incheon, Coreea – si ca nu se prea grabeste, intrucat Daewoo Romania ramasese ultima parte nevanduta a companiei falimentare.
Restul subsidiarelor fusesera fie preluate de General Motors, fie vandute catre antreprenori din tarile unde erau implantate diversele uzine.
Un exemplu de astfel de antreprenor este Oleg Deripaska din Ucraina – magnatul a cumparat fosta fabrica Daewoo Ucraina, isi importa motoarele din Romania si deci a fost logic interesat la un moment dat sa cumpere si fabrica romaneasca.
/> Ca urmare a acordului semnat cu coreenii, Romania a rascumparat cu 60 de milioane de dolari pachetul majoritar al Automobile Craiova S.A. si a platit unele datorii restante. Compania e intr-o stare mult diferita de cea in care a fost predata in 1996.
Din vechea fabrica Oltcit, dupa 800 de milioane de dolari investiti de cei de la Daewoo, nu au mai ramas decat maxim doua prese, restul utilajelor fiind reconstruite din temelii.
Comisia de privatizare ce a preluat cu mandat de la guvern efortul de privatizare al Automobile Craiova S.A a dat un anunt initial, in urma caruia trei ofertanti (Ford, General Motors si JSC Russian Machines – Ucraina)
si-au aratat interesul.
Cand s-a ajuns vineri (6 iulie a.c.) la faza depunerii ofertelor finale, irevocabile, doar Ford a decis sa continue.
General Motors a motivat intr-o scrisoare catre AVAS ca structura tranzactiei a determinat-o sa ia decizia de neparticipare in etapa ofertelor finale. Totusi, compania va continua derularea unor contracte comerciale, in special prin cumpararea de motoare produse la Craiova. Sistemul Daewoo era gandit sa actioneze ca un tot unitar, cu facilitati de asamblare in mai multe tari, inclusiv Polonia si Ucraina, insa cu o unica fabrica de motoare si cutii de viteza, cea de la Craiova.
Dupa cum a afirmat si seful comisiei, eforturile de negociere trebuie indreptate in trei directii principale. Prima directie va fi pretul, care desi conteaza ca 30% din grila de evaluare, va trebui sa se situeze la un nivel corespunzator unei asemenea tranzactii.
Pretul va trebui insa ponderat si cu amploarea investitiei la care Ford trebuie sa se angajeze.
A doua directie va fi discutia pe contract, care trebuie perfectat astfel incat, pe cat posibil, sa nu fie necesara legislatie speciala pentru a-l adopta.
In cazul BCR, de exemplu, adoptarea prin lege a tranzactiei a intarziat finalizarea procedurilor cu cateva luni. Al treilea element trebuie sa fie clarificarea datoriilor intreprinderii si solutionarea litigiului dintre companie si Vama referitor la cuantumul datoriilor totale.
Ca un element contextual, nu trebuie uitat ca insusi filialele Ford din Statele Unite se gasesc intr-un proces intens de reorganizare, in conditiile in care compania a pierdut 1,4 miliarde de dolari in 2006, in urma unor costuri de restructurare. Totusi, filiala europeana se descurca mult mai bine, iar odata cu preluarea fabricii de la Craiova Ford si-ar putea completa (in maxim un an) gama de produse cu un produs concurent pentru Logan.
Daca vom avea in Romania doi din primii sapte producatori mondiali de automobile, vom putea vedea cu ochiul liber beneficiile privatizarii – de la constructori de Dacia si Oltcit, romanii vor deveni constructori (si mai nou designeri si exportatori) de masini Renault si Ford pentru piata mondiala.
Atentie!