Numele meu este Vulpescu. Remus Vulpescu
UPDATE 6 – Epilog
Intr-un final, atat premierul, cat si Ministrul Economiei au anuntat ca domnul Vulpescu (stiti, cel din “Numele meu este Vulpescu. Remus Vulpescu”) va parasi sefia OPSPI. Ramane de vazut cum se va termina in instanta bramburita privatizare Oltchim – aplicarea procedurilor a fost atat de slaba incat “domnu’ Dan” chiar are o sansa in fata statului. Cat despre Oltchim compania – adio Arpechim, bun venit administrare speciala si, probabil, drumul ocolit spre cimitirul care in lumea corporatista se numeste Legea 85.
UPDATE 5
http://www.money.ro/ponta–privatizarea-oltchim-va-fi-reluata-anul-viitor–asa-zisul-castigator-nu-a-avut-bani_1229285.html
Dl Prim Ministru Ponta sustine ca “asa zisul castigator” nu are bani si ca Oltchim intra in “procedura speciala”. “Procedura speciala” nu poate fi decat procedura de administrare speciala prevazuta de Legea 137 (vezi detalii, pentru cei interesati de detaliul buruienos al chestiuniihttp://www.mt.ro/VECHI/httpdocs/privatizare/transporturi/activitatea%20de%20administrare%20speciala.html
– documentul este de la Transporturi dar legislatia este aceeasi pentru toate societatile AVAS si OPSPI). De observat cateva lucruri sumare despre acest viitor sumbru al combinatului : societatea este astfel protejata doar de datoriile bugetare, pe care se poate simti cumva imputernicita sa nu le mai plateasca la zi. Mare atentie angajati Oltchim care aveti de gand sa va imbolnaviti si sa va folositi de asigurarea de sanatate sau muncitori apropiati de pensie care va bazati ca stopajul la sursa va si ajunge la casa de pensii. Mare atentie de asemenea creditori comerciali ai Oltchim – va veti putea acum napusti asupra combinatului cu sanse reale de succes, printr-o executare silita rapida daca va puteti obtine in instanta – pe repede inainte – un titlu de creanta. Creditori comerciali, furnizori de materie prima si eventuali clienti ai produsului final, aveti dreptate sa fiti ingrijorati – aceasta companie va mai iesi din administrare speciala, cu “strategia actuala” doar cand va incepe o alta procedura, de data aceasta pe Legea 85 – Legea Insolventei.
UPDATE 4
O conversatie foarte interesanta pe Gandul.info : http://www.gandul.info/gandul-live/dezbatere-gandul-live-cristian-tudor-popescu-despre-comedia-de-la-privatizarea-oltchim-10108615
Un scurt rezumat : Nu mai avem de ce sa asteptam investitorul strategic, CTP spune ca vine strategitul acum. Se discuta cum a ajuns combinatul in aceasta situatie, se fac prognoze. Vulpescu este denumit un politai care da din maini, in mod comic – CTP apreciaza ca ca dl Diaconescu si dl Vulpescu au facut show televizat.
Care ar fi singura solutie acum, daca poate fi facuta foarte rapid? Am cautat destul de mult si am o singura varianta posibila Executarea silita a activelor combinatului si scoaterea lor in bloc, la licitatie, fara datorii. Daca se retrage procedura de administrare speciala, se poate face acest lucru foarte rapid, discutandu-se in acelasi timp cu creditorii bancari. Exista o legislatie speciala in care creantele AVAS si ale Fiscului se pot uni si se poate face o executare pentru intreaga suma, statul folosindu-se de creanta pe care o are. Daca se intarzie, dupa acceptarea unei eventuale cereri de intrarea in insolventa, va fi prea tarziu si nu se va mai putea face nimic – Oltchimul va intra pe mana lichidatorilor. Nu ne va incalzi cu ceva ca dl Ponta va cere cu voce tare urmarirea penala a lui Dan Diaconescu pentru farsa participarii la licitatie. Nu mai este timp nici macar pentru executarea silita limitata, a fabricilor adiacente gen Raureni, Suinprod sau ceilalti pui ai Oltchimului care graviteaza si ei pe langa fosta companie.
Mai exista un amanunt halucinant – tot ziarul Gandul descopera ca Dan Diaconescu este dator la stat cu echivalentul a peste un milion de euro si totusi a putut intra la licitatia aceasta. Inca nu s-a pomenit in istoria AVAS-ului, indiferent de cat de bine sau prost a fost condus de-a lungul anilor o singura data o situatie in care sa fie acceptat un participant la licitatie fara verificarea bonitatii si fara determinarea clara a lipsei datoriilor la stat (in general, pentru siguranta se cerea si o declaratie pe proprie raspundere). Inexistanta ei in acest caz tine de lumea lui Caragiale – sau tine de regulile din republica OPSPi, mai proaste decat regulile dintr-o republica bananiera.
UPDATE3
Oameni buni, va rog, sa il opreasca cineva pe dl Vulpescu! A afirma ca banii pe care statul ii incaseaza se pot intoarce pentru plata salariilor de la Oltchim nu este doar ilegal, imoral si lipsit de orice fundament logic, este si o amagire a muncitorilor de acolo. Orice ajutor de stat pentru Oltchim trebuie, din nefericire pentru Romania, aprobat de Bruxelles. Tratatul de Aderare pe care l-am semnat cu veselie in 2007 prevede, intre multe alte prevederi si acest lucru. Domnul Chitioiu, care l-a contrazis pe subordonatul sau direct intr-o emisiune TV nu a spus in clar toate aceste lucruri, dar parca a incercat sa spuna ceva in acest sens, fara ca sa fie priceput.
A returna banii dintr-o licitatie catre firma respectiva inseamna pe de o parte a oferi un ajutor banesc pe care il oferi doar salariatilor de la Oltchim, fara a-l oferi in aceleasi conditii altor societati cu profil chimic din tara care o duc si ele destul de greu, iar pe de alta parte inseamna o subventie mascata pentru un oarecare Dan Diaconescu – OTV-ist minune, showman entertainer, un falit cu televiziunea in insolventa care pare a aduce bani din nimic. In fond, dl Vulpescu cred ca si-ar gasi o mult mai interesanta misiune in aparitii regulate la Dan Diaconescu Show – partea mediatica a intregii operatiuni a decurs fara probleme. Pacat ca nu s-a mai obosit nimeni sa se uite si prin legislatia de privatizare sau prin legislatia europeana. In rest, cei care sunt pe cale de a se lovi de gard nu trebuie sa se lase impresionati de un astfel de obstacol temporar, ei pot alerga pe drumul ales, cu gard cu tot. Iar de Oltchim se va alege praful.
UPDATE 2
Privesc uluit o discutie la Realitatea TV. Dan Diaconescu spune ca pretul pe care il plateste sa fie reimprumutat la combinat. Adica la combinatul pe care il va detine acelasi Dan Diaconescu – ceea ce este un non-sens. In primul rand, este ilegal pentru ca ar reprezenta un ajutor de stat si cei de la Bruxelles ar sari cativa metri in sus , mai ales ca PCC-ul, actionarul majoritar se vantura pe acolo prin toate birourile si a reusit, anterior, sa blocheze alte chestiuni suplimentare.
In al doilea rand, analistii neamului plus Dl Roibu, fostul director discuta despre repornirea combinatului. Ma indoiesc ca acest combinat va fi pornit, vreodata – in orice caz nu de Dan Diaconescu. Intr-un nou circ national, se mai prabuseste o mare companie pastorita de stat. Singurii care se vor bucura vor fi colegii domnului Vulpescu de la UNPIR (Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa din Romania) – Oltchimul va fi un os mare de ros pentru un lichidator.
UPDATE 1
Senzationalul nu e atat de senzational pe cat pare, la prima vedere. Dan Diaconescu vrea sa faca show TV prin cumpararea de la Oltchim si ma indoiesc serios ca va finaliza aceasta tranzactie, prin plata pretului. Dan Diaconescu nu va semna, probabil, nici macar contractul. Statistica privatizarilor, in general, arata ca aproximativ in 40-50% din cazuri tranzactia nu se finalizeaza, pana la urma. Problema este si mai incurcata in cazul Oltchim, unde principalul element va fi legat de evaluarea si plata datoriilor fiscale, chestiunile de mediu care sunt infioratoare, plus modalitatea in care se rezolva situatia societatilor desprinse din Oltchim, unde compania este actionar majoritar.
In tot acest caz, ma mira insa amatorismul comentariilor din presa, lipsa de cunoastere a Legii 137 a privatizarii si lipsa unor comentarii a unor oameni avizati – sau macar care sa fi muncit cu AVAS sau pentru AVAS – Gabi Zbarcea/ Florentin Tuca, unde sunteti? Domnule Nestor? Doamna Disculescu-Sova? Domnule Musat? Cristina Chiriac? Domnule Blanculescu? Mircea Ursache? Oameni buni, pe acest caz vom ramane cu o prezentare a privatizarii in stil Elodia (cu tipete si dansuri pe masa) daca nu reusim sa avem in spatiul public si niste pareri avizate care sa explice oamenilor ce se intampla. Dupa care va trebui sa cautam cu greu orice urma de bun simt in prezentarea unei privatizari. Pe Dl Vulpescu nu il trec la capitolul ” pareri avizate”, pentru ca pe zi ce trece demonstreaza ca stie cam la fel de mult despre privatizare cat o fi stiind politistul Cioaca. Bine ca este expert in insolventa certificat, rasuflu “usurat”, ce sa mai zic!
http://www.realitatea.net/senzational-dan-diaconescu-a-castigat-licitatia-oltchim_1013383.html?utm_source=BreakingNews-Homepage&utm_medium=Clicks&utm_campaign=trkweb
_________________________
Domnul Vulpescu, seful OPSPI devine rapid ori cel mai mare expert in falimente al Romaniei, ori cel mai falimentar expert in ale privatizarii. Am colectionat in ultima vreme mai multe perle ale acestui simpatic personaj – nu m-am lamurit inca daca imi vine sa rad sau sa plang vazand cum sub bagheta domniei sale statul face zob companie cu companie. Luam niste scurte exemple, din ultima perioada, alaturate nu cu un porumbel, ci cu un stol intreg iesit din gura simpaticului personaj:
1. “Nu m-am consultat cu Ponta cand am cerut intrarea Hidroelectrica in insolventa”
http://www.mediafax.ro/economic/vulpescu-nu-m-am-consultat-cu-ponta-cand-am-cerut-intrarea-hidroelectrica-in-insolventa-9800891
Asta este geniala! Carevasazica premierul Ponta infiintase pe degeaba un comitet interministerial in care ii asezase cu penseta pe ultragreul Florin Georgescu si pe greul Chitoiu, seful domnului Vulpescu. Secretarul de stat Remus Vulpescu e mai tare decat Victor Viorel Ponta, Chitoiu, Georgescu la un loc. Asa a decis el. Pentru ca asa a vrut muschiul lui de ninja OPSPI. Si asa a facut – a treia parte din sistemul de energie a Romaniei a intrat in faliment, zeci de banchieri care s-au trezit cu credite neperformante au fumegat ca e afectata siguranta sectorului bancar, guvernatorul Mugur Isarescu a fost atat de preocupat incat a preluat problema (vezi detaii aici http://www.zf.ro/companii/dosarul-hidroelectrica-si-consecintele-pentru-banci-au-ajuns-si-in-birourile-de-la-bnr-9778150) , insa ce conteaza toate aceste detalii. Domnul Vulpescu, secretar de stat, decide el, fara a se consulta cu nimeni. Sau ca sa il citam direct pe impricinat: “Eu am propus Consiliului de Administratie sa luam aceasta hotarare. Dezbaterile au durat ore. In Consiliul de Adminsitratie nu a fost niciun vot contra, au fost trei membri prezenti”,
Tarasenia se pare ca s-a petrecut simpatic, convocand intr-o vineri dupa-amiaza, in minister, doi tovarasi din consiliul de administratie, dintre care unul reprezentand Fondul Proprietatea, desi ulterior Fondul Proprietatea a depus un document stupefiant la BVB in care spune ca “a aflat de portalul instantelor de judecata din Romania” despre episod. (Vezi aici http://www.bvb.ro/infocont/infocont12/FP210612_ro.pdf )
Decizia, conform unor surse Hidroelectrica, s-a luat fulgerator, in mai putin de trei ore, cu doar trei oameni prezenti. Inca doi membri ai consilului de administratie dadusera un mandat vag, sustinand ca au stiut doar ca se discuta situatia contractelor bilaterale, nicidecum intrarea in insolventa a Hidroelectrica – si oricum nu erau prezenti fizic. Directorul societatii a fost pus in public in postura penibila de a afla de la jurnalisti de insolventa companiei. La final, sursele mele imi spun ca dl Vulpescu ar fi sunat la Hidroelectrica pentru a cere antet – altfel era imposibil de depus documentele crosetate de domnia sa (doua pe fata- doua pe dos) in instanta. Culmea, documentele au ajuns in instant in aceeasi ultraperformanta zi de vineri, registratura instantei a functionat in mod magic dupa-amiaza.
Desi ministerul propunea in urma cu ceva vreme management privat, IPO partial si selectare intermediar pentru a realiza tranzactiile respective, pana la urma s-a gandit ca e mai sanatos o insolventa (vezi aicihttp://opspi.minind.ro/pdf/anunt_hidroelectrica_ro_01022012.pdf)
2. “Nu stiu cum e posibil ca energia produsa aici sa se plimbe prin Cipru si sa ajunga la Piatra Neamt. Daca s-a intamplat, a fost posibil” Detalii mai jos:
http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-12563481-live-text-remus-vulpescu-semnat-cererea-insolventa-hidroelectrica.htm
Observati ca domnul Vulpescu nu stie, dar nici nu cerceteaza. Ministerul Economiei are corp de control – domnia sa poate cere un control daca nu intelege ceva anume. Sintagma “s-a intamplat” este tipica functionarilor din ministere – carevasazica, la fel cum a ploua s-a intamplat ca aproape un miliard de euro sa fie jefuiti in ultimii ani din cel mai mare producator de energie al tarii, sub nasul ministrilor, ai sefilor OPSPI si in final pe sub nasul domnului Vulpescu. Nu se stie ce s-a intamplat. Sau cum de s-a intamplat. Sau cine a decis sa se intample. Sau daca intamplarea nu are ceva chiar cu seful OPSPI si predecesorii sai in acea pozitie. Aceasta stupefianta pozitie publica a fost sustinuta in pofida maldarului de informari specializate care ii vin snop, cum imi veneau si mie, cand eram presedintele AVAS. In pofida reprezentarii directe in conducerea companiei si conducerea practic a tuturor deciziilor importante. In pofida faptului ca este el insusi administrator special al societatii dupa declansarea insolventei si presedintele CA inainte de insolventa. Halucinant, tulburator.
3. “In calitate de membru al Consiliului de Administratie al societatii Hidroelectrica am constatat o anumita situatie a acestei companii. Ma intereseaza ca situatia sa fie imbunatatita. Cum? Nu este strict de apanajul meu”
Vezi Video : http://www.youtube.com/watch?v=hr_KcoOS8EM&feature=related
Alo, domnu’ sef, nu erati membru ci erati presedinte al Consiliului de Administratie si ramane de vazut daca un Consiliu de Administratie poate pe propria barba sa decida intrarea in insolventa, fara o imputernicire speciala de la Minister si fara o AGA. Sau, daca citim povestea Hotnews alaturata, ne crucim si mai tare: domnul Vulpescu are, conform Hidrosind, niscaiva probleme legale suplimentare. (vezi aici :http://economie.hotnews.ro/stiri-energie-12643933-remus-vulpescu-fost-numit-administrator-special-hidroelectrica.htm)
4. “Hotararea privind cererea de intrare in insolventa a fost luata de Consiliul de
Administratie al societatii SC Hidroelectrica SA, iar MECMA, in calitate de actionar, nu
interfereaza in niciun fel in procedurile judiciare in care sunt implicate societatile
comerciale cu capital de stat pentru a nu influenta in niciun mod instantele de judecata.”
http://www.minind.ro/presa_2012/iunie/INFO_HE_insolventa_18062012.pdf
Acesta a fost chiar comunicatul de presa al Ministerului Economiei, in lunea de dupa vinerea cu insolventa.Ar trebui sa fie lipit pe toate gardurile ce imprejmuiesc active Hidroelectrica si trimis la fiecare salariat al societatii, la pachet cu fluturasul de salariu. Ati inteles ceva din ce se explica aici? Carevasazica actionarul, statul nu interfereaza in procedurile judiciare cu companiile de stat. Eu, de exemplu, in anul cat am fost presedinte AVAS am stat degeaba pana la doua noaptea zile in sir sa semnez documente de imputernicire pe fiecare actiune din cadrul procedurilor de insolventa ale companiilor de stat detinute de AVAS, puteam foarte bine, iata, sa dau un comunicat destept de patru randuri in care sa spun ca “statul nu interfereaza”. Chestiunea asta este un non-sens juridic pentru oricine stie putina carte si putina procedura. Daca esti creditor sau actionar principal, ai in mod evident o raspunderea directa in administrarea unui bun al statului care, conform unor estimari, valoreaza intre 2 si 4 miliarde de euro, curatat de contractele actuale. Intrucat doar domnul Vulpescu si inca doi oamein au decis totul – directorul nu stia, minsitrul nu stia, pe premier a declarat ca nu l-a informat – si acest comunicat de presa trebuie sa fi fost impins catre fluxurile de stiri tot din pixul domnului Vulpescu. E logic ca daca doar el stia, nu putea sa informeze altcineva, nu? Va mai aduc aminte un amanunt dragut: situatia Hidroelectrica a fost pusa si pe ordinea de zi a CSAT-ului, insa a fost scoasa de acolo. Nu se stie nici cine a introdus-o si nici ce discutii au avut loc. A aparut doar la presiunea Ziarului Financiar un comunicat de presa de la Cotroceni care comunica destul de scurt ca “Guvernul nu a dorit sa includa insolventa Hidroelectrica pe agenda CSAT”. Totusi, presedintele este si seful CSAT – daca doreste, poate sa introduca pe agenda ce doreste si ce pofteste, atata vreme cat se incadreaza in legile de functionare ale organismului. Domnul Vulpescu nu este, asadar, mai tare decat Ponta, el este finalmente chiar mai tare decat Basescu. El a decis, el a a executat – a centrat, a dat cu capul, nu a avut mandat nici de la Guvern, nici de la minister. Si probabil nu discuta nici cu CSAT-ul. – in scihmb are CV beton, cica a fost in Corpul de Control al Premierului –http://media.hotnews.ro/media_server1/document-2012-06-21-12583475-0-lui-remus-vulpescu.pdf
5. “Ca o parere personala, toate companiile de stat ar trebui sa treaca prin purgatoriul procedurii de insolventa, pentru ca prin asta s-ar rasturna o paradigma, anume ca societatile de stat nu genereaza decat pierderi si arierate, si intr-o oarecare masura este adevarat, pentru ca lasa loc de manevra”, a spus Borza.
Parerea de mai sus este a partenerului coordonator al firmei Eurosol, specializata in insolventa si potezata de tribunal administrator judiciar al Hidroelectrica. Intrucat aceeasi firma care se ocupa de o treime din sectorul de energie al Romaniei se mai ocupa si de marele caz al falimentului Plafar, vedem cum problema poate sa semene putin cu un ceai de levantica. Cu un ceai de levantica si putin curaj, conform acestui administrator judiciar , sprijinit de minister si de OPSPI putem baga in faliment toate companiile de stat, asa , folosind parerea personala a domniei sale. Putem incepe voios cu Hidroelectrica, iar apoi sa trecem la Oltchim, CFR Marfa, CFR Calatori, Termelectrica, Transgaz si apoi sa continuam cu voiosie cu toate cele peste 500 de societati inca detinute intr-o oarecare masura de stat. Poate le explica cineva acestor deosebiti ca, atunci cand au o calitate publica sau o calitate procesuala intr-un dosar, parerile lor personale si le pot exprima in baie, in timp ce se rad dimineata, dar in afara, orice vorba are consecinte. Consecinte juridice prin ceea ce pot cere ca daune “baietii destepti”, folosind vorbele acestor clovni. Consecinte prin valoarea la bursa a Fondului Proprietatea, care evident ca a variat in functie de acteste declaratii aiuritoare. Consecinte asupra admisibilitatii sau neadmisibilitatii ulterioare a unor reclamatii in instanta, si asa mai departe.
6. “Oferta lui Dan Diaconescu a fost depusa la ora 12.10. Va fi propunerea mea ca in aceasta etapa toate ofertele sa fie luate in considerare”.
http://www.realitatea.net/vulpescu-oferta-lui-dan-diaconescu-a-fost-depusa-la-ora-12-10_1012574.html
Prima data, va rog sa vedeti documentul initial (spre final)http://opspi.minind.ro/pdf/120905_Anunt_actiuni_Oltchim.pdf
cu datele irevocabile anuntate de domnul Vulpescu, pentru Oltchim. Daca pentru multi oameni din afara 10 minute pot sa nu para esentiale, insa in realitate procesul de privatizare a fost dinamitat cu aceasta declaratie. Legea privatizarii spune clar ca orice anunt este final, nu poate fi modificat, decat cu anuntarea prealabila a tuturor participantilor. Domnul Vulpescu nu are cum sa faca propuneri cu 12.10, mai ales ca isi face propuneri siesi, in calitate, de aceasta data, de presedinte al Comisiei de privatizare. Carevasazica, anunti in conferinta de presa ca desi toata lumea a stiut de 12.00, tu ai descoperit o metoda de a prelungi timpul pana la 12.10. Nu e doar o chichita de argumentare. O decizie astfel luata, care contravene legislatiei, odata consfiintita in scris, va fi atacata imediat de participantii interesati la tranzactie (PCC, Vuza, cine o mai fi). La fel cum nu poti sa fi putin insarcinata daca esti femeie, nu poti accepta ca presedinte al unei comisii de privatizare o oferta putin intarziata. Pentru ca legea te obliga clar sa notezi in minuta de sedinta a comisiei de privatizare daca oferta a fost primita la timp sau nu, adica daca este sau nu valida din punct de vedere legal.
In general, domnul Vulpescu nu este acolo sa faca propuneri, este acolo sa ia decizii. Ba mai mult, sa ia decizii in scris prima data si apoi ar trebui sa le comunice public, cum e normal. “Solicitarea” unei chestiuni ilegale catre comisia de privatizare va pune niste oameni care trebuie sa semneze intr-o pozitie imposibila, iar singura lor optiune reala va ramane demisia din comisia de privatizare, pentru a nu participa in continuare la o procedura viciata. Iar daca nu este atent, dl Vulpescu poate, prin actiunile domniei sale, sa infiga practice ultimele cuie in cosciugul Oltchimului. Asa, ca practician in insolventa profesionist.
In opinia mea, exista o nevoie urgenta de:
1. Un memorandum in Guvern care sa descrie situatiile de la Oltchim si Hidroelectrica
2 Un audit independent financiar al celor doua societati
3. O verificare rapida a actiunilor domnului Vulpescu de catre Corpul de Control al Primului Ministru
4. O reluare a discutiei in CSAT asupra Hidroelectrica, o parte importanta a sistemului national energetic.
Atentie!