Pasarile lui Alfred Hitchcock si contractele de achizitii publice
Din Monitorul Oficial, dintr-o lege stramba aprobata si de Parlament si de Presedintele Basescu, se napustesc asupra noastra – omuleti speriati ai tranzitiei – puzderie de pasari negre, rapitoare, sumbre care ne fugaresc ingroziti, ne scot ochii cu ciocul ascutit, ne mananca urechile si ne lasa insangerati, haituiti si bulversati. Ne urmaresc in toate colturile, ne ataca din toate pozitiile, isi infig ghearele in spatele nostru- nu avem cum scapa. Sunetul suierator al pradatorilor care se rotesc deasupra capetelor, zvacul cu care te ataca continuu-continuu, fara mila, imposibilitatea de a fugi, tamplele care iti zvacnesc, groaza de a-ti vedea prietenii ciuguliti, secerati la pamant, terminati. Universul lui Alfred Hitchcock, universul acelei mici comunitati atacate de pasarile ucigase este exact universul Romaniei de azi, mai precis un univers in care pentru fiecare buget al unei institutii se gaseste cate-o pasare sura care sa isi infiga ciocul puternic si ghearele ascutite, pentru a-si insfaca prada fara aparare. Vedeti aici cum arata povestea.
Metoda favorita este folosirea tuturor portitelor, tutoror virgulelor si tuturor scaparilor ordonantei de achizitii publice – prin fiecare mica bresa se strecoara puzderie de pradatori cu gheare lungi.
Episodul 1 – Liber la achizitii cu prag ridicat
Cand a scris – impins de Bruxelles- Ordonanta de Urgenta 34, in martie 2006, Guvernul Tariceanu a avut in vedere un articol 124 al Legii Achizitiilor care plafona smecheria numita « cerere de oferte » – adica lipsa licitatiei pentru contractele respective – sub anumite praguri. Mai concret : daca era contract de furnizare, baremul era de 40.000 euro (echivalent lei), peste acest barem erai obligat sa faci licitatie in Sistemul Electronic de Achizitii Publice (SEAP). Daca era contract de prestari servicii, pragul era tot de 40.000 de euro, iar pentru contractele de lucrari baremul era de 250.000 de euro.
Ce inseamna cerere de oferte, varianta romaneasca? Daca esti ditamai demnitarul de stat, cu sezutul supradimensionat bine infipt intr-o institutie de stat, chemi la tine – uneori prin intermediari – firma care vrei sa castige. Baietii s-au specializati si vin singuri cu doi « iepuri » astfel incat pe hartie sa rezulte ca ai cerut o oferta pentru un serviciu sau o lucrare la trei posibile firme si, iata – victorie ! – ai ales, conform documentelor pe cel care a oferit pretul cel mai mic. Evident, tu esti un functionar dezinteresat, faptul ca soacra/sotia/mama dobandeste o vilisoara pe la munte sau ceasuri de zeci de mii de euro sau masini luxoase este o coincidenta care nu are nicio legatura cu abilitatea ta de a semna contracte.
Ce s-a modificat acum ? Pragurile au fost ridicate substantial. Nu mai este 40.000 de euro cum era in 2006, ci 130.000 la contractul de furnizare. Nu mai este 40.000 de euro, ci 130.000 la contractul de servicii. Si nu mai este 250.000 de euro ci – tineti-va bine !- 5.000.000 de euro la contractul de lucrari. Deci o crestere de opt ori, ascunsa in sase randuri pe pagina 8 (in josul paginii), intr-un document de 15 pagini de modificari ale legii. Sunt curios care parlamentar, care ministru a stat sa citesca si sa inteleaga texte de genul :
« La articolul 116, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat alineatul (5) cu urmatorul cuprins : « Prevederile art. 78 si art 79 se aplica in mod corespunzator, raportandu-se la data-limita de depunere a candidaturilor »
Episodul 2 – In companiile de stat, dupa sistemul « dupa cum vrea muschiu’ nostru, trai-ti-ar! »
Nu va spun o noutate daca afirm ca exista o veselie incredibila in companiile de stat in ceea ce priveste achizitiile. Curtea de Conturi nu mai pridideste an de an in a contabiliza cheltuielile ilegale, achizitiile facute fara respectarea procedurilor legale – care acum devin si mai usor de ocolit. Practic, ce ieri era ilegal va deveni legal pentru ca o modificarea importanta a noii legi este de scoatere completa de sub spectrul OUG 34 a acestor entitati
Sa ne amintim de contractele lui Necolaiciuc de la CFR, in care se achizitionau costume de scafandru pentru CFR (vezi dosar Hotnews aici ), sa ne amintim de alte povesti mai recente de la regionala CFR Timisoara , precum si jaful din complexele energetice (aici ). Avem zeci de exemple – nu le mai adaug aici – care ar trebui sa ne convinga ca ar fi utila intarirea, inasprirea legislatiei, nicidecum diluarea ei.
Ei bine, de aici inainte, conform intelepciunii fara limite a Parlamentului Romaniei,este necesara scoaterea cu totul a regiilor autonome si a companiilor de stat de sub spectrul legii. Adica sa faca fiecare director – Mantog, de pilda – ce vrea, conform unor « norme interne ». Cu alte cuvinte reducem ceva reglementat la cel mai inalt nivel de legiferare, cel al unei legi, nu dam nici macar legislatie secundara (hotarari de guvern), nici macar tertiara (vreun ordin de ministru macar) si sarim direct in mocirla numita « norme interne ». Buclucasul alineat b indice 1 al articolului 8 din lege este unul cheie- cuprinde sfera de aplicare a legii.
Efectul ? Tarom, CFR, Complexele energetice, Hidroelectrica, Posta Romana, Oltchimul, Antibiotice, Nuclearelctrica vor putea face achizitii dupa bunul plac, fara stransoarea numita OUG 34. Scrie foarte clar :
Art. 8 indice 2 : « Regiile autonome sau companiile nationale/ societatile comerciale care nu se incadreaza la articolul 8 (n.a. si va spusei mai sus cum acum nu se mai incadreaza) sau 9 (n.a. « Sau » lasa posibilitatea de ori-ori), dar ar caror capital integral sau majoritar este detinut de un organism al statului, pentru atribuirea contractelor de furnizare/prestare de servicii/executie de lucrari ale caror valoare estimata depaseste pragul prevazut la art. 19 (n.a. adica 15.000 euro) trebuie sa elaboreze norme procedurale interne care sa asigure respectarea principiilor nediscriminarii si egalitatii de tratament, transparentei, proportionalitatii si recunoasterii reciproce. Normele de aprobare interne vor fi aprobate de autoritatea tutelara »
Bucurati-va, voi, cei de la regiile de apa si canal, nu mai trebuie sa respectati decat tartorul de la partid. Bucurati-va voi, regii autonome/societati comerciale arondate oraselor,nu mai aveti treaba cu « achizitiile publice ». Bucurati-va societati patronate de OPSPI si AVAS, bucurati-va companii detinute de consilii judetene (de exemplu aeroporturi regionale), bucurati-va voi din societatile mostenitoare ale SNCFR-ului, Hidroservuri care alimentati conturile de la partid. Ora eliberarii a sosit, dar atentie – vin pasarile sure sa isi infiga ghearele pana da sangele !
Ce a sustinut Victor Ponta, la data respectiva ? Ca e de vina Adamescu si Astra Asigurari si ca e vorba doar de Tarom. Ei bine, nu ! E vorba de TOATE companiile de stat si din intelegerea mea asupra legii se extinde si asupra societatilor comerciale detinute de primarii/consilii judetene, deci de la Tarom ne-am intins in toata tara, de la Timisoara la Constanta si de la Iasi la Calarasi.
“Maine (n.red. 16 aprilie) adoptam in sedinta de Guvern o ordonanta de urgenta – am ajuns sa dau ordonanta de urgenta – ca sa scot Tarom de la procedura prevazuta de OG 34 (Ordonanta de Urgenta 34 din 19 aprilie 2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica-n.r.), pentru ca Tarom, asa cum face in fiecare an, trebuie sa isi asigure aeronavele, ca sa poata sa zboare cu ele. Au facut procedura, au vrut sa semneze contractul cu o firma, nu stiu care, dupa care o alta firma, evident Astra a domnului Adamescu sau cum il cheama, s-a dus la smecherii de la CNSC care au spus “Nu, domne’, se suspenda pana nu castiga Astra”. Si ne trezim saptamana viitoare ca aeronavele Tarom trebuie sa stea la sol si nu mai zboara”.
Detalii gasiti aici, un foarte bun articol Hotnews semnat Claudia Parvoiu.
http://economie.hotnews.ro/stiri-companii-15105698-regiile-companiile-stat-nu-mai-sunt-obligate-deruleze-proceduri-achizitii-publice.htm
Episodul 3 – La primarii, achizitii mai « fluide » pentru oamenii de partid
Cum se fac achizitiile in primarii stie toata lumea, am luat doua exemple ilustrative (aici si aici ) de la Hunedoara si Suceava, sesizate de Romania Curata, un portal anti-coruptie. Asa se petrece chiar inainte de modificarea pragului, acum sa vedeti veselie cand pragul s-a dublat !
http://www.romaniacurata.ro/ltfont-colorblackgturmarire-penalalt-fontgt-achizitiile-publice-ilegal-1196.htm
http://www.romaniacurata.ro/cum-se-fac-achizitiile-publice-la-suceava-1003.htm
In Parlament, iata sustinerea Guvernului facuta de onorabilul domn Nita :
« Şi eu aş vrea să mă refer numai la pragul de achiziţii care este foarte important din două puncte de vedere: unu, va fluidiza toate procedurile de achiziţii publice, inclusiv cele care utilizează fonduri europene; şi doi, va putea să dezlege multe din achiziţiile publice de la nivelul administraţiilor publice locale, având în vedere că 20% din achiziţiile publice din România, la acest moment, depăşeau valoarea pragului anterior. Deci, pragul se modifică pentru produse şi servicii de la 15 mii de euro la 30 mii de euro şi pentru lucrări la 100 de mii de euro. Acest lucru este aşteptat de multe administraţii publice locale care ţin foarte multe proceduri de achiziţii publice blocate din acest punct de vedere».
Ati inteles, deci, domnul Nita este « blocat » de o lege care spune ca ai nevoie de licitatie atunci cand cheltui peste 15.000 de euroi din banii contribuabilului roman. Este blocat si la lucrari – mai ales la lucrari. Orice om cu bunavointa care citeste rapoartele Curtii de Conturi legate de administratia locala sesizeaza problemele si din avion – cheltuieli nejustificate, facute cu depasirea plafoanelor legale, firme de partid care au pus mana pe resursele puterii si sifoneaza apoi banii inapoi catre alegeri si catre spagi date politicienilor, cheltuieli facute abuziv, la marginea legii si uneori dincolo de litera ei – pentru ca dincolo de spiritul ei este deja o practica frecventa.
Ce va inseamna, in opinia mea, « fluidizare » ? Slabiti din chingile si asa partial ineficiente ale OUG 34, veselii zurbagii ai partidelor vor imparti contractele pe care le au pana fix sub pragul legal si vor sifona sume enorme – duble, cel putin, pentru ca si bresa legislativa se dubleaza – catre buzunarele proprii si buzunarele de partid.
Episodul 4 – Stenograma de la Parlament
Pentru un moment Caragiale de final, priviti stenograma de mai jos, de la adoptarea legii.
http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.stenograma?ids=7276&idm=10
Ialomitianu (Dl Zgonea zice : « Domnul ministru Ialomiţianu, aveţi cuvântul. Domnul deputat Ialomiţianu. Ştiţi că noi suntem pe procedura franceză: odată ce aţi avut funcţie, toată viaţa aşa vi se spune. «), cel cu impozitul minim si alte – multe- calamitati legate de mandatul sau, are totusi o interventie buna, poate singura din viata :
« Aş vrea să-i atrag atenţia colegului că ceea ce susţine este lipsă de transparenţă în utilizarea banului public. Noi ştim că o licitaţie înseamnă transparenţă. O atribuire directă înseamnă o lipsă de transparenţă. Şi ce aţi făcut, dragi colegi? Vreţi ca să nu mai fie transparenţă în utilizarea banilor publici ridicând pragul de la care s-ar face licitaţie. Sigur, la servicii, vă duceţi la 100 de mii de euro. Vă daţi seama că aproape toate licitaţiile de la nivel local nu vor mai… toate lucrările, nu vor mai fi pentru ele organizată licitaţie, vor fi atribuite pe sub masă.
Deci, asta aţi înţeles să faceţi, adică să reduceţi transparenţa în utilizarea banului public. Eu ma aşteptam să anulaţi licitaţiile, că şi aşa aveţi o problemă cu comisia de soluţionare a contestaţiilor. De ce mai organizăm licitaţii? Acum, vă întâlniţi într-un birou şi împărţiţi lucrările pentru că nu mai are rost să ţineţi licitaţii.«
Episodul 5 – Ce ar trebui sa faceti, stimati cetateni mancati de pasari?
A citi acest articol si a produce orice fel de sunete – tipatoare, suierate, injuraturi – nu ajuta la absolut nimic. Trebui sa spun din capul locului ca am gasit doar doua –trei lucruri intr-o modificare legislativa de 15 pagini aplicata unui text de lege de peste 220 de pagini. Va propun un fel de blog-roll in care sa interveniti si sa gasiti si alte lucruri, auto-organizandu-va. Sigur mai puteti gasi si alte porcarii – sau aveti sigur exemple graitoare cu ce se intampla in practica. Cu ajutorul colegilor de la Hotnews voi urca cele mai importante sesizari dupa textul meu, ca update-uri. Tot dosarul poate fi gasit aici, pe site-ul Parlamentului.
La final, va mai spun doar atat : atentie, vin pasarile ! Iar Guvernul, Parlamentul si Presedintia vin ajutorarea pasarilor sure, nu a oamenilor speriati, care alearga care incotro, pe unde se pot scapa. Ca atare, aceste pasari enervante, ucigase, cu gheare ascutite se vor ingrasa si mai tare decat in guvernarile trecute.
Episodul 6 – Reactia premierului
Domnul Ponta a declarat initial, din China, ca nu are habar de modificarile de la Parlament, dar ca legea era buna cum o trimisese el acolo. Prevederile de mai sus sunt de ambele feluri, si trimise de Guvern si modificate de Parlament. De asemenea, fara sa dea o data – probabil trebuie sa se lamureasca daca va continua scandalul politic si mediatic – promite sa “reintervina” in actul normativ s. A mai spus premierul ca nu a fost de acord cu ce a facut Parlamentul – dar domnul Emil Nita – PSD a fost in Parlament principalul sustinator al propunerilor, deci presedintele PSD Victor Ponta l-ar putea da afara, daca nu a fost de acord.
http://www.realitatea.net/surse-seful-autoritatii-pentru-achizitiile-publice-a-demisionat_1221164.html
Domnul premier Ponta a mai facut ceva – a gasit un Acar Paun, pe seful Autoritatii pentru Achizitiile Publice si l-a dat afara. Au relatat toti jurnalistii stirea seaca, dar nu s-a intrebat nimeni de ce, totusi, a fost scos pe usa? E simplu – ideea ca Guvernul nu avea habar de ce a facut Parlamentul cu achizitiile, ba mai mult, ca Guvernul nu era de acord e o minciuna sfruntata. Dovada se regaseste in stenograma din 29 mai 2013 a Camerei Deputatilor, dezbaterea din plen. Pun un link mai jos dar, din prevedere – pentru ca linkurile astea, stiti dumneavoastra, cand functioneaza, cand nu functioneaza – extrag si dovada cheie ca premierul ori minte flagrant, ori in cel mai bun caz e dezinformat de subalterni si nu mai tine pasul cu hartiile pe care le semneaza. Sutinerea unei legi in Parlament – inclusiv cuvantul impricinatului de mai jos – se face in Sedinta de Guvern, pe baza unei discutii la care se pot pronuntat toti ministrii. Apoi, pe baza semnaturii Premierului si a unui document inaintat de Ministrul pentru Relatia cu Parlamentul este invitat pentru a sustine in plen seful de agentie care se ocupa de problema, pentru a sustine si oral punctul de vedere al Guvernului – care insa exista si scris. Impricinatul putea face acest lucru doar pe baza unui mandat semnat de Ponta si trecut prin Sedinta de Guvern !
http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.stenograma?ids=7269&idm=9
Atentie!