Razvan Orasanu
Blog Personal Răzvan Orăşanu. © 2018 Răzvan Orăşanu. Designed By Triveo Media

Privatizarea CFR e marfa!

Prima şi, probabil, ultima veste bu¬nă referitoare la privatizare în 2010: se privatizează CFR Marfă. Evident, compania trebuia privatizată de ani buni, dar Ministerul Transporturilor ar putea începe măcar acum parcurgerea celor 18 luni necesare pentru o operaţiune de acest tip. Compania de stat mai are circa 60% din piaţă, deşi scade progresiv, având în coastă alte 25 de companii private. Vestea bună este că o companie maghiară similară (MAV) a fost vândută către Rail
Prima şi, probabil, ultima veste bu¬nă referitoare la privatizare în 2010: se privatizează CFR Marfă. Evident, compania trebuia privatizată de ani buni, dar Ministerul Transporturilor ar putea începe măcar acum parcurgerea celor 18 luni necesare pentru o operaţiune de acest tip. Compania de stat mai are circa 60% din piaţă, deşi scade progresiv, având în coastă alte 25 de companii private. Vestea bună este că o companie maghiară similară (MAV) a fost vândută către Rail Cargo Austria, în 2008, cu un preţ de 405 milioane de euro, într-o operaţiune reuşită.
Vestea proastă este că această privatizare nu va atinge sub nicio formă „miliardele de euro“ sperate de Ministerul Transporturilor. Nici acum când e criză, nici mai târziu, niciodată. Ba mai mult, aceşti bani vir¬tuali nu vor rezolva problemele celorlalte companii-problemă din sistem – CFR Călători şi CFR Infrastructură. Pe termen scurt, bătălia se va da pe restructurarea de personal. Din cei 16.220 de salariaţi, 6.380 de salariaţi sunt indicaţi de minister drept candidaţi la restructurare până în martie. Fără salarii compensatorii (care nu sunt, momentan, bugetate), se poate dovedi o operaţiune destul de anevoioasă, care riscă să se lase cu greve şi procese câştigate în instanţă. Pe termen mediu, plecarea unor oameni de calitate riscă să slăbească poziţia companiei. Există deja un fost director de la CFR Marfă, angajat de Rail Cargo Austria, care se ocupă de racolarea celor mai buni oameni de la stat. Poate face acest lucru, întrucât statul nu a prevăzut o clauză de necon¬curenţialitate în urma părăsirii unei astfel de funcţii.
Privatizarea în România este încă împărţită în şapte zări. De aceea, CFR Marfă va avea, probabil, o lege specială de privatizare, deşi s-ar putea folosi legislaţia existentă. O reuşită ar însemna deschiderea sectorului feroviar către concurenţă, retragerea treptată a statului şi o presiune pentru reformarea din temelii a unui domeniu care a fost aproape abandonat în ultimii 20 de ani.

22 ian.2010

 

Lasa un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Created with Snap