Razvan Orasanu
Blog Personal Răzvan Orăşanu. © 2018 Răzvan Orăşanu. Designed By Triveo Media

Privatizarea zborului

De aproape 100 de ani de cand guvernul american a cumparat pentru prima data un avion de la fratii Wright (30 iunie 1909), guvernele din intreaga lume continua sa aiba o pasiune de neinteles pentru detinerea unor societati comerciale care fie fabrica, fie exploateaza avioane. De aceea, vestea ca AVAS a decis sa privatizeze Avioane Craiova in cel mai scurt timp nu poate decat sa ma bucure. Ne reintoarcem la normalitatea in care sectorul privat si nu administratia publica se ocupa de industria aeronautica. La fel cum nu a fost nevoie de vreun guvern pentru a inventa masinaria numita avion acum 100 de ani, nu este nici acum nevoie de guvern ca detinator al vreunei societati din domeniu sau operator de aeroporturi.
Sunt cel putin patru lucruri interesante legate de privatizarea Avioane Craiova: primul este evident tranzactia in sine, dar celelalte trei elemente se refera la viitor. Intr-un cuvant – ce ar trebui sa urmeze la privatizat in urmatorii 3-5 ani in acest domeniu? Propun cel putin trei raspunsuri partiale, pe care le voi dezvolta pe rand: ar trebui privatizate toate societatile comerciale din domeniu detinute de stat, apoi compania TAROM, iar in final aeroporturile.
In primul rand, vreau sa temperez putin elanul entuziastilor cu privire la tranzactia in sine, anuntata ca fiind deja parafata. Deo

camdata compania Aero Vochody (Cehia) a fost selectata doar ca cel mai bun ofertant pentru Avioane Craiova SA Cu acest ofertant se negociaza un contract comercial, in procedura normala a AVAS-ului. Privatizarea va putea fi parafata doar daca cele doua parti se inteleg asupra conditiilor din contract. In mod normal, incheierea contractului ar trebui sa fie mai simpla decat de obicei, pentru ca multe din conditiile considerate pana acum standard de AVAS au fost diluate sau eliminate la cerinta expresa a Bruxelles-ului (plan de investitii pe
5 ani, restrictiile cu privire la folosirea unor terenuri, gajarea unui numar de actiuni, etc.)
In al doilea rand, tranzactia de la Avioane Craiova S.A. ar trebui sa deschida calea spre privatizarea altor componente ale industriei. Societati precum Aerostar Bacau, privatizata inca din 2001 au facut fata cu brio concurentei. In oglinda, Romaero Baneasa, desi colaboreaza cu Lockheed Martin, este inca detinuta de stat. Aceeasi situatie exista la IAR Ghimbav, care insa spre deosebire de Romaero este in procedura de privatizare. In portofoliul AVAS, ar mai fi societati precum Aviatia Utilitara Iasi sau Constructii Aeronautice Ghimbav. Toate trebuie privatizate urgent, intr-un mod care sa incurajeze traditia legata de aeronautica si mai putin „zborul de liliac” al dezvoltatorilor imobiliari.
Gandul ar trebui apoi logic sa ne duca si mai departe. Ce justificare ar exista ca TAROM sa ramana pe termen lung companie de stat, in conditiile in care Alitalia are problemele pe care le are, British Airways este privatizata din 1987, iar KLM-ul a fost in esenta achizitionata de Air France? TAROM-ul are nevoie grabnica de o infuzie serioasa de capital si de un management mai performant, eventual privat. Listarea unui pachet minoritar pe bursa ar putea fi una din multele solutii care sa deschida calea privatizarii – un consultant studiaza in prezent problema pentru Ministerul Transporturilor. Forma in care se realizeaza privatizarea este mai putin importanta decat fondul – scoaterea din mainile statului a acestei companii.
In final, in conditiile in care pana si Tirana a reusit realizarea concesionarii aeroportului de acolo intr-un mod foarte profitabil (nu mai vorbesc de Budapesta), de ce nu ar reusi si Bucurestiul? Momentan, insa, la aeroportul din Arad lucrurile par sa se fi miscat mai rapid decat la Bucuresti, Consiliul Judetean aproband de principiu privatizarea aeroportului de acolo. In Marea Britanie, de pilda, situatia este si mai clara: atunci cand operarea aeroportului Heathrow a fost preluata de o societate spaniola nu s-a plans nimeni ca Anglia ar fi fost invadata de conquistadori, vanduta strainilor sau ca, vezi Doamne, operarea aeroporturilor ar fi atat de strategica incat doar nationalitatea bastinasa se pricepe.
Concluzia este clara: zborul si tot ceea ce tine de zbor apartine sectorului privat sau eventual pasarilor migratoare, dar in nici un caz administratiei publice!

22 iul.2008

 

Lasa un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Created with Snap