Razvan Orasanu
Blog Personal Răzvan Orăşanu. © 2018 Răzvan Orăşanu. Designed By Triveo Media

Realitatea. Care realitate?

De cateva zile bune, am neplacerea ca de fiecare data cand mut televizorul pe un anume post de stiri sa aud cate ceva despre taxa auto. Daca cineva s-ar chinui macar sa critice pe bune aceasta taxa, ar avea propuneri de modificare concrete, alaturi de exemplele extreme in care principiile taxei sunt respectate la limita. In loc, ce sa vad? O campanie agresiva, asurzitoare care are in subtext urmatoarea idee: taxa de prima inmatriculare nu ar trebui sa existe, iar guvernul trebuie sa o elimine pentru ca tot poporul, basca si niste vedete Realitatea vor acest lucru.
Trebuie cateva lucruri puse la locul lor. In nicio tara din lume un guvern nu scoate o taxa pentru ca asa vrea patronul unei televiziuni, indiferent de cate vedete sustin pe micul ecran aceasta solutie. In nicio tara din lume vedetele unei televiziuni de stiri nu au o parere referitor la vreo taxa – imaginati-va un prezentator BBC sau France 1 militant in vreo problema sensibila. Mai departe, in nicio tara din Europa nu exista principiul de taxare zero pentru autovehicule. Mai mult sau mai putin, autovehiculele sunt taxate. De foarte multe ori, sunt taxate in functie de cat polueaza sau de capacitatea cilindrica pe care o au. Si nicio tara din lume nu avantajeaza masinile second hand in fata masinilor noi. Principiile de mai sus sunt minimul necesar de care avem nevoie pentru a cobori cu picioarele pe pamant.
/> Mai departe, sistemul actual al taxei de prima inmatriculare este de fapt disuasiv pentru masinile vechi, importate in Romania. Principiul de la care s-a pornit a fost ca nu dorim sa transformam Romania in cimitirul de masini second hand al Europei. O Europa care din 2011 se pregateste sa interzica circulatia masinilor non-euro, iar, probabil imediat dupa aceea, circulatia masinilor Euro-1. O Europa care are tari precum Polonia, care a inghitit un milion de autovehicule vechi in primul an dupa aderare si o tara vecina precum Bulgaria care a inghitit 400.000 de astfel de au?tovehicule.
Romania are foarte simplu doua optiuni. Sa beneficieze, ca in alte domenii, de efectul bratelor incrucisate si al fatalismului si sa spuna „ei si ce?”. Efectele ar insemna nu doar suplimentarea celui mai batran parc auto din Europa, nu doar incurajarea unor cosciuge pe roti de a veni in continuare in Romania, vandute la pret de dumping de vest-europeni mai intreprinzatori, ci ceva si mai grav. Ar insemna ca perpetuam sistemul idiot in care niste baieti intreprinzatori alearga pana in Germania sa ia o masina second hand la un pret simbolic (pentru ca neamtul plateste 4 – 500 de euro daca vrea sa caseze o masina si e obligat sa o faca), o „baga” intr-o tinichigerie si o revinde cu un profit de 1.000 de euro.
Dupa aceasta mareata operatiune, tot guvernul trebuie sa dea o prima de casare de 1.200 de euro echivalent pentru a scapa de toate rablele puse in circulatie in acest fel care invadeaza drumurile nationale. Tot Ministerul Mediului trebuie sa culeaga masinile uzate, abandonate te miri pe unde. Adica sa bage mana in buzunarul fiecaruia dintre noi pentru a plati profitul samsarilor de masini second hand.
Singura alternativa europeana a acestei probleme este taxarea celor care polueaza. Modul exact in care este realizata aceasta taxare este stabilit prin mai multe normative, hotarari ale Curtii Europene de Justitie si normative la nivelul Comisiei Europene.Taxarea celor care polueaza este voluntara: daca vrei masina poluanta, veche, te apuci si platesti. Nu vrei, nu conduci, dar nici nu ii pui pe altii sa te subventioneze.
De aceea, faptul ca aceasta campanie televizata da posibilitatea oamenilor sa isi spuna parerea cu referire la o taxa este foarte bun. Nu m-as astepta in general si cred ca nu s-a pomenit undeva in lume un sistem in care oamenii sa fie multumiti de vreo taxa. Poate vom avea in viitor si o campanie contra TVA (avem voci care sustin reducerea ei), apoi contra impozitului pe venit, iar dupa aceea ma astept si la campanii impotriva contributiilor la pensie, somaj si sanatate. Nu-mi imaginez ca oamenii sunt fericiti cu nivelul taxelor in general, indiferent de faptul ca, spre exemplu, contributiile CAS au scazut cu 10 puncte intre 2004 si 2008. Toate aceste lucruri sunt excelente, dar foarte putin edificatoare in ceea ce priveste un sistem alternativ.
Principiul pe care taxarea in acest domeniu trebuie sa fie bazat este ca poluatorul plateste. Adica, cu cat ai o masina care polueaza mai mult, cu atat vei plati mai mult. In Europa in care ne-am integrat, poluarea este un lux pe care majoritatea tarilor nu si-l pot permite. La fel ca in Germania, vom introduce si noi reglementari stricte in acest domeniu. Ele se vor inaspri pe masura ce trece timpul. Majoritatea normelor voluntare vor deveni ferme, obligatorii.
Unii vor ca sa apuce taurul de coarne doar prin 2010. Noi suntem de parere ca momentul in care trebuie sa actionam este chiar acum!

18 feb.2008

 

Lasa un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Created with Snap