Razvan Orasanu
Blog Personal Răzvan Orăşanu. © 2018 Răzvan Orăşanu. Designed By Triveo Media

Un ministru de nota 10, alt ministru de nota 3

Bilanţul Guvernului Cioloș este pe toate gardurile, mai ales pe gardurile TV. Deşi este clar că intenţia unui guvern tehnocrat va fi considerată un experiment care nu a eşuat complet, sunt la fel de clare limitările. Pentru că spaţiul nu mă lasa să elaborez foarte mult, voi atinge doar extremele: ministrul cel mai performant, de nota zece şi ministrul cel mai puţin performant (nota trei), restul situându-se între cele două extreme, majoritatea destul de departe de oricare dintre ele.
Desemnarea Violetei Alexandru, fost director al Institutului de Politici Publice drept ministrul pentru Consultare Publică și Dialog Civic a fost, fără a se discuta prea mult, cea mai sensibilă numire. Motivul este că fractura socială imensă, crevasa dintre guvernanţi şi guvernaţi a fost şi continuă să fie de dimensiunea celebrului Grand Canyon, iar încrederea în clasa politică mai are puţin şi ajunge în Groapa Marianelor. Acest minister (unic in Europa) este creat pentru a reduce aceste extreme, lucru dificil de realizat. Cinic cum sunt, am crezut că maximul care se poate după explozia #Colectiv este mutarea energiilor din stradă (de zgalțâit PET-urile cu pietricele) la masa negocierilor. În loc, agenda de transparență şi guvernare cu consultarea societăţii civile şi-a făcut un loc central la masa guvernării, cu paşi mici, dar siguri, implicând, și aici e cheia eficienței, oameni cu energie pozitivă din ONG-urile cu care Institutul de Politici Publice condus de Violeta Alexandru a cooperat în trecut.
Prima surpriză a fost atunci când, căutând instituţii pe care le pot propune public pentru desfiinţare (articolul este încă în lucru), am intrat şi pe site-ul Ministerului cu o întrebare nu foarte academică “oare ce or mai fi produs ăştia în ultima vreme?”. Am văzut pentru prima dată agenda şedinţei de guvern pusă cu 24 de ore înainte pe site, într-o ţară în care documentele intrau cu veselie pe lista a doua, pe listă secretă, pe lista suplimentară şi aşa mai departe cu semnături obţinute pe colţul mesei. Am mai văzut şi un rezumat care poate fi mai complet, dar este o scurtă şi foarte utilă recapitulare a tuturor legilor discutate în discuţia săptămânală din şedinţa de guvern. Chiar dacă stenogramele şedinţelor rămân secrete, nivelul actual de transparență nu are echivalent în 26 de ani şi sper că va fi păstrat de următorul cabinet.
A doua surpriză a fost legată de nivelul de interacțiune între Guvern și cetățeni. La modul concret există pentru prima dată o listă completă a tuturor proiectelor de acte normative aflate în dezbatere publică, la pachet cu informații despre cum poți să intervii pe dezbaterea publică. În trecut trebuia să încrucișezi informații de pe 7.000 de site-uri guvernamentale care mergeau prost, acum primești un newsletter cu toată informația pusă cap la cap, un lucru simplu dar eficace.
A treia surpriză a venit de la o serie de dezbateri online cu câte un ministru din cabinetul Cioloș pe baza întrebărilor colaționate de la contribuabili. Am mai văzut și alte lucruri utile ca efort al acestui Minister: un ghid pentru aplicarea legii 544 pentru toate unitățile administrației publice, inclusiv unități din administrația publică locală. În plus este în facere un registru al intereselor funcționarilor publici de nivel înalt, care va fi accesibil tuturor. Toate aceste lucruri s-au petrecut fără țipete, urlete, umflări ale mușchilor în piept și (cu excepția unei singure emisiuni TVR moderată de Ema Zeicescu) fără prea multe surle și trâmbițe. Poate se ocupă doamna Alexandru și de Ministerul Culturii și Biblioteca Națională, instituția care “ajută” transparența – a anunțat că tezele de doctorat au fost puse “la secret”, pentru a nu mai avea jurnaliști care pescuiesc plagiate, să se “rezolve această problemă” (a se observa și că a fost mătrășită fosta directoare care a organizat, curajos, o expoziție de lucrări ale demnitarilor).
În oglindă față de activitatea privind transparența Ministerului condus de Violeta Alexandru, avem un contra-exemplu prin activitatea unui coleg de cabinet, dl Victor Grigorescu, Ministrul Energiei. El susține că o platformă deținută “în online”, www.monitoreu.com, a produs venituri de 791.500 lei din închirierea către offshore-ul Impact Sales Co din insulele britanice Turks și Caicos, deși site-ul e în prezent nefuncțional. Gogorița a fost înghițită pe nemestecate de români. În plus, la capitolul “reformă” în Ministerul Energiei avem o “shaorma cu de toate” în forma unui document intitulat “Raportul consolidat al etapei de analiză calitativă a sectorului energetic românesc” botezat de către expertul- șef din minister “un document de parcurs”. De asemenea, în prezent, RADET și ELCEN și-au depus cererile de intrare în insolvență, ambele însumând datorii de peste 5,7 miliarde de lei, fără intervenția ministerului, România e sat fără câini. Este foarte reală posibilitatea ca cei 1,2 milioane de bucureșteni ce depind de cele două companii, să îndure o iarnă trăind parțial în frig. Romgazul administrat de Ministerul Energiei a mai asigurat o investiție mare, fragedă și delicioasă pentru băieții deștepți din energie, Nuclearelectrica se pregătește pentru un board cu funcționarul BNR care a avut, conform Hotnews “25 de slujbe la stat”. Listările la bursă stagnează, Societatea Națională a Lignitului Oltenia se apropie de insolvență. Tehnocratul energic, care la început își petrecea Revelionul la Dispecerul Național să pună poze pe Facebook de acolo nu mai spune nimic, încercând de când cu scandalul offshore să apară din ce în ce mai rar. Îl mai promovează pe Facebook din când în când Ministerul doamnei Alexandru. Trei, cu indulgență.

29 nov.2016

 

Lasa un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Created with Snap